رواية مجنونة زلزلت كياني (كاملة جميع الفصول) بقلم دينا سمير
مازن: مجمعنا كده ليه يا بابا، في حاجه ولا ايه
والده (ويدعي مراد) انا جمعتك انتا وأخواتك عشان في حاجه مهمه لازم تعرفوها
معاذ: في ايه يا بابا قلقتنا(والقي نظره الي اشقائه)
نادر: اتفضل حضرتك اتكلم يا بابا
مي: قولهم يا حج
مصطفى (حرك نظره بين والده ووالدته، ثم نظر إلي والده) ايه الموضوع يا بابا
مراد(بتوتر وخوف حقيقي علي ابنائه) الموضوع أننا لازم نرجع الصعيد(نظره له ابنائه باستفسار هم يعلموا أنهم من الصعيد ولاكن لماذا العوده)
مصطفى: وليه نرجع يا بابا
معاذ: مش حضرتك منعنا نروح هناك
مازن: ده حتي بنطمن علي جدو وجدتو بالموبايل
نادر (نظر لاشقائه) نهدء يا جماعه شويه (ثم نظر لوالده) هو حضرتك فضيت أمر التار وهنروح عادي ولا ايه الموضوع يا بابا فهمنا
مي: الموضوع أن لازم ننزل عشان نفض التار ده، الموضوع عدي عليه 20سنه، وجه الوقت الي لازم ينتهي فيه، هو ده كل الي اعرفه (نظرت إلي زوجها الذي ينظر إلي الأرض بحزن) متفهمنا يا مراد
مراد: انا هرجع وأسلم نفسي للعيله دي
مي: مش انتا قولت فيه حل
مراد (بعصبيه ووقف وسار بعض الخطوات واعطهم ظهره) وانا لا يمكن اوافق علي الحل ده (ثم نظر لهم) لا يمكن
مازن: وايه الحل ده يا بابا
مصطفي: عرفنا يا بابا
معاذ: لازم نعرف عشان احنا مش هنوافق أن حضرتك تعمل الي بتقول عليه
نادر: قول يا بابا مخبي علينا ايه
مراد (بدموع وجلس على الارض) عايزين ياخدو مني بنتي
(تقدم منه كل من زوجته وابنائه وجلسا بجواره)
مي (وقد بهت لونها) انتا تقصد ايه يا مراد، تقصد أن يجوزو بنتي من عندهم
مراد: ومش هيجوزوها اي حد، دول هيجوزوها ابن ناصر
مي: هيجوزوها ريان ابن ناصر صاحبك الي اتهموك انك قتلته
مراد: انا لا يمكن اوافق
مي: يا حبيبتي يا بنتي، ماهو مش بمزاجك، دول ممكن ياذو ولادي كلهم
(ترجلت في هذه اللحظة من باب الغرفة واتضح أنها قد استمعت الي كل شئ، لانها اتت منذ قليل وكانت سوف تترجل الي الغرفه ولاكن أوقفها هذا الموضع التي تفجاة منه لأنها ولاول مره تعرف انها من اصل الصعيد، وابتسمت بهدوء و ترجلت الي الغرفه، تقدمت من والدها، لتأخذ بيده وتجلسة علي أحد الكراسي وتجلس بجواره، لتمتد يدها الي وجهه تزيل بقايا دموعه)
صافيناز: ليه يا بابا كل الدموع دي (لم يتحدث أحد، لتكمل ) انا سمعت كل حاجه (لينظر لها الجميع بقلق، لتتحدث هي) ليه مقولتوش ليه اني من الصعيد متعرفوش اني بعشقها (نظرت إلي والدها) هنروح امتا يا بابا
مراد: محدش هيروح انا الي هروح
صافيناز: وانا مش موافقه، مش موافقه أن حضرتك تروح لحد ولا توطي راسك قدام حد، حضرتك طول عمرك راسك مرفوع وهتفضل كده، طول عمرك حامينا وراسنا مرفوعه وضهرنا مشدود بيك، وانا مش هسمح أن حاجه تتغير وانا فايدي اساعد، في أيدي الحل يا بابا، اسمحلي اعمل كده، اسمحلي ارد ولو جزء بسيط من افضالك عليه (ونظرت الي اشقائها بابتسامه) واحمي العيال دي
مراد (احتضانها) انا مش هقدر
صافيناز (ابتعدت عن حضنه بهدوء) يا بابا هو ايه الي هيحصلي، ده انا هتجوز زي كل البنات المفروض تفرح بيا
مي (بدموع) بس مش زي كل البنات يا بنتي
مصطفى: لا يا صافي، لا يمكن ده يحصل
معاذ: هو لسه في اصلا موضوع التار والكلام الفارغ ده
مازن: انا مقدرش اسمح للمهذله دي تحصل
نادر: انا مش موافق أن صافي تتجوز بالطريقه دي
صافيناز: بس انا موفقه وسعيده جدا
مي: ده ممكن ياذيكي لانه فاكر أن ابوكي هو الي قتل أبوه
صافيناز: ايه الكلام ده يا ماما ده هيبقي جوزي يعني هيحميني مش هياذيني، ارجوكو بقي متحرمونيش (وبطريقه مضحكه) اني اكسر العنوسه الي انا فيها، وكمان انقذ العيال دي من الدمار
نادر (ضربها خلف راسها) عيال يا قليلة الادب
صافيناز (تضع يدها مكان الضربه) يا غبي ايدك تقيله
معاذ (بابتسامه) جبتي العقل ده كله منين
مصطفى: لا وهتنقذنا، جون سينا حضرتك
مازن: بس يا ولد منك له له، صافي دي قلبي محدش يزعلها (نظر لها بخبث وهي تبتسم له، ليضربها خلف راسها) بقي انتي يا سعلوكه هتنقذينا احنا
صافيناز: شايف يا بابا، بيضربوني
مراد (بحده) بس يا ولد منك له محدش له دعوه بحبيبة ابوها
صافيناز: هنسافر امتا يا بابا
مراد: وانتي مستعجله كده ليه
صافيناز: عشان اشوف جدو وجدتو
معاذ (باستفزاز) جدو وجدتو برضو ولا (غمز لها) العريس يا بيره
مي (ضربته علي كتفه) بيره في عينك قليل الادب، ملكش دعوه بيها دي قمر
معاذ ( يتصنع الوجع) بتضربيني يا مي عشان البيره دي، وبعدين مين دي الي قمر دي (وأشار إلي صافيناز بسبابته، وتحدث الي والدته) الكدب حرام يا حاجة
مي: انا كداب
معاذ: لا صافي هي الي كدابه
مصطفى: حصل، لاكن انتي يا قمر (واحتضن مي) قلبي انتي (ابتعد وبجديه) بس انا مش موافق على الي هيحصل ده
صافيناز (اقتربت منه واحتضنت) عشان خاطري يا صوفا مترفضش (بمرح) سيبني بقي ادخل عش الزوجيه
مصطفى (ضمها بين يديه) بس انا مش عايزك تعاني (أبعدها عنه وامسك كتفيها بكليت يده) انا مش هرتاح لما تتجوزي بالطريقه دي
نادر: احنا نروح هناك ونشوف الدنيا (ثم نظر إلي والده) بس انا اسف يا بابا لو لقيت حاجه معجبتنيش أو خطر لو 1%علي صافي مش هسبها حتي لو هموت
صافيناز (اقتربت منه بابتسامه وقبلت وجنته) حبيبي يا ندور
نادر (احتضنها وقبل جبينها) ده انتي قلبي يا صافي، يستحيل اسيبك بسهوله
مازن: انا بقول لا نروح ولا يجي واسحب الواد ده علي القسم، واديله علقه انسيه اسمه
مي (بخضه) لا انتا اتجننت انتا عايز تفتح علينا باب جهنم
معاذ: ليه يا ماما كله ده
مراد (بقلة حيله) انا اسف يا ولادي، بس والله انا مظلوم
صافيناز (اقتربت منه سريعا وقبلت يده) ارجوك يا بابا متضعفش انا قويه بيك
(احتضنها والدها، وبعد قليل احضرا الشنط وصاعده الي سيارتهم وامسكه طريقهم الي الصعيد، وبعد وقت قد وصلا كلا من مراد ومي وابنائهم وأصدقاء صافيناز الاربعه، وحين وصولهم، تفجااه ب.......)
بقلم. دينا سمير محمد